Stel je de volgende situatie eens voor:

“Laura werkt in de thuiszorg in een zelfsturend team. Haar collega is met vakantie en collega Cora heeft net gebeld om zich ziek te melden. Laura heeft voor die avond een stagiaire ingeroosterd maar die kan ze absoluut niet alleen laten werken.

Ze belt het flexbureau om te vragen of zij een invalkracht kunnen regelen. Vorige week had ze geluk, het was met één telefoontje raak. Nu heeft ze pech en moet ze verder bellen naar externe uitzendbureaus. Eén uitzendbureau kan niets voor haar betekenen. Het andere uitzendbureau gaat het proberen. Ze zeggen er wel bij dat ze haar niet veel kans geven.

Laura belt haar vriend om te zeggen dat ze vanavond waarschijnlijk de avonddienst gaat overnemen. Ze ziet geen andere optie. Totdat het uitzendbureau terugbelt. Ze hebben een medewerker geregeld. Deze medewerker kan wel pas om 6 uur beginnen in plaats van half 6.

Op de planning ziet Laura dat de cliënt van half 6 op de route naar haar huis woont. Ze besluit zelf langs die cliënt te gaan. Ze schrijft een uitgebreide overdracht voor de invalkracht en belt de stagiaire om haar te informeren. Zo heeft ze er alles aan gedaan dat de avonddienst op een verantwoorde manier door kan gaan.

Nadat ze dit allemaal geregeld heeft gaat ze naar huis. Onderweg belt ze aan bij de cliënt van half 6. Deze cliënt moet ze insuline spuiten. Routinematig maakt ze de insulinepen klaar. Tegelijk laat ze in gedachten de dag aan haar voorbij gaan. Wat heeft ze weer veel moeten regelen. Ze denkt ook aan het invullen van haar eigen persoonlijk ontwikkelingsplan dat ze voor vanavond gepland heeft. Daar heeft ze nu echt geen zin meer in. De cliënt begint ondertussen over wat hij die dag heeft meegemaakt. Laura raakt geïrriteerd en snauwt dat hij zijn mond moet houden. Gefrustreerd gaat ze verder en ze rond de handeling zo snel mogelijk af om naar huis te gaan.

Eenmaal in de auto terug naar huis beseft ze wat er net gebeurde. De tranen biggelen over haar wangen. Ze heeft net iemand afgesnauwd en dat is helemaal niks voor haar. Zo kan het echt niet langer beseft ze, de afgelopen weken heb ik echt veel te veel op mijn bord gekregen. Hier moet ik wat aan gaan doen.”

De ziekmelding van Cora is voor Laura de druppel geweest. Ze had al een hoge werkdruk en nu beginnen haar cliënten er last van te krijgen. Ken je een collega die in zo’n situatie heeft gezeten? Of komt je dit zelf bekend voor?

9 stappen om werkdruk beleving te verminderen

De omstandigheden waarin je je werk doet kun je niet zo makkelijk veranderen. Wel heb je invloed op hoe je de werkdruk van binnen ervaart. Door de volgende stappen te volgen ervaar je de drukte van je werk minder als een belasting:

  1. Neem op tijd een korte pauze en ga in de pauze een rondje buiten lopen.Je kunt maar korte tijd achter elkaar geconcentreerd werken. Langer doorgaan heeft niet zoveel zin. Je wordt dan minder productief. Het helpt al als je even een paar minuten wat anders gaat doen. Hierdoor maak je ruimte vrij voor spontane ingevingen.
  2. Praat erover met anderen. Praten over je werkdruk helpt echt. Het is niet voor niks een bekend gezegde: Gedeelde smart is halve smart. Het is prettig wanneer collega’s hetzelfde ervaren. Of jou kunnen helpen met tips om je zaag weer aan te scherpen.
  3. Doe één ding tegelijk.  Vaak wordt gezegd dat mannen niet meerdere taken tegelijk kunnen uitvoeren. Dat geldt natuurlijk net zo goed voor vrouwen. Je kunt je volle aandacht maar aan één ding te gelijk geven. Doe dat dan ook. Leg je werk even neer als je een telefoontje krijgt. Of maak je werk af voordat je de smartphone pakt om te kijken of je nog appjes  hebt gekregen.
  4. Laat goedbedoelde gedachten en adviezen los. Eén ding tegelijk doen kan alleen als je met al je aandacht in het moment bent. Daarvoor moet je jouw goedbedoelde gedachten en adviezen voor de cliënt opzij zetten. Luister met de bedoeling om de cliënt te begrijpen. Dit noem je empathisch luisteren. In mijn vorige blog lees je wat je nog meer kunt bereiken met empathisch luisteren.
  5. Geniet van de kleine en mooie momenten op je werk. Het helpt om elke dag even kort na te denken over de fijne momenten van de dag. Je kunt ze bijvoorbeeld opschrijven in een notitieboekje. Stilstaan bij de fijne momenten helpt om meer te leren genieten.
  6.  Geef je volle aandacht aan dingen die tussendoor komen. In het voorbeeld van Laura komt de cliënt tussendoor met een verhaal. Dit noem je een aanklopper. Als Laura daar haar volle aandacht aan had gegeven had ze daarna zonder frustratie door kunnen gaan met haar handeling.
  7. Doe wat je op dat moment wilt doen. Van te voren uitdenken wat je allemaal wilt doen en in welke volgorde is niet altijd effectief. Beter is het te kiezen wat op dat moment past bij je gemoedstoestand. Laura had gepland die avond aan haar persoonlijke ontwikkelingsplan (pop) te werken. Ze wist tijdens het plannen nog niet dat ze zo’n drukke dag zou krijgen. Laura doet er verstandig aan haar pop die avond niet in te vullen. Ze kan beter naar de sportschool gaan of lekker relaxen op de bank.
  8. Ga mindfulness of ademhalingsoefeningen doen. Je kunt al effect merken als je elke dag een paar minuten gaat oefenen. Je gaat merken dat je je meer kunt concentreren op de taken waar je op dat moment mee bezig bent. Ook kun je hierdoor intuïtiever gaan werken.
  9. Ga het boek ‘Ik heb de tijd‘ van Paul Loomans lezen. In dit boek neemt hij rust als uitgangspunt bij het uitvoeren van al je dagelijkse bezigheden. Hij heeft hiervoor een methode ontwikkeld. Het effect is dat je het gevoel blijft houden ‘Ik heb de tijd’. Ik heb het boek van Paul Loomans gelezen toen we op de camping stonden. Ik zat net lekker in het verhaal toen mijn zoontje vroeg of ik met hem wilde kwartetten. Daar had ik op dat moment geen zin in. Omdat ik in het boek gelezen had over je volle aandacht schenken legde ik op dat moment het boek even weg. Ik keek hem recht in de ogen en we maakten een afspraak over het kwartetten. Ik zei dat ik nog even door wilde lezen. We spraken af dat we over een kwartier gaan kwartetten. Daarna ging hij weer spelen met zijn bal en heb ik nog een kwartier heerlijk kunnen lezen.

Deze tips komen uit mijn magazine ‘Florence, op zoek naar de kracht van je cliënt’. In dit magazine sta jij als zorgverlener centraal. Ik vind dat jij het belangrijkste instrument bent in de zorg. Daarom geef ik in dit magazine inspiratie om goed voor jezelf te zorgen. Je kunt dit magazine gratis downloaden. Dat doe je eenvoudig door hieronder je e-mailadres in te vullen.

Volg je me al op facebook?

(Visited 6.117 times, 1 visits today)